ادامه نمونه سوالات تستی اندیشه اسلامی 2

د : اگر سایر ادیان به اندازه ای با دین حق نقاط مشترک داشته باشند که با عمل به آنها پیروانشان به سعادت برسند باطل نیستند

153 – کدام گزینه بر اساس نظریه کارل رینر ( شمول کفاره ) صحیح است ؟
الف : تنها یک دین حق ( مسیحیت ) وجود دارد
ب : پیروان سایر ادیان در صورت اعتقاد به حضرت عیسی بخشیده می شوند
ج : دیگران حتی اگر عیسی را نشناختند مورد لطف خدا قرار می گیرند
د : هرسه

154 – کدام گزینه را نمی توان عامل برتری و تفوق اسلام بر سایر ادیان دانست ؟
الف : هیچ دینی به اندازه اسلام از تاریخ مدوّن ، مکتوب و بی وقفه برخوردار نیست
ب : هیچ دینی معجزه جاویدان ندارد
ج : هیچ دینی جز اسلام انسان ها را به خدای یکتا دعوت نمیکند
د : هیچ دینی مانند اسلام تحولی معجزه وار در مدتی کوتاه در مردم ایجاد نگرده است

155- کدام گزینه در بارۀ امامت عامّه صحیح است ؟
الف : در مسئله امامت عامه هیچ وحدت نظری بین مذاهب اسلامی وجود ندارد
ب : همه مذاهب بر این مسئله که باید کسی باشد که امور دینی و دنیوی را رهبری کند ، اتفاق نظر دارند
ج : شیعه امامت عامه را قبول دارد ، سایر مذاهب نه
د : امامت عامه رادر امور دینی همه مذاهب پذیرفته اند ، در امور دنیوی نه

156 – کدامیک از موارد در امامت خاصّه صحیح نیست ؟
الف : امام را پیامبر تعیین می کند ، چون امامت استمرار نبوت است
ب : امامت یک مقام اجتماعی است که رأی و انتخاب مردم در آن نقش اساسی دارد
ج : امامت مسئله ای اعتقادی است که باید در علم کلام بحث شود
د : امامت مسئله ای اعتقادی است ولی جای بحث آن فقه سیاسی اسلام است

157 – کدامیک از ابعاد مسئله امامت ( سپری شده ) در شرایط کنونی جای بحث ندارد ؟
الف : امامت سیاسی
ب : شیوۀ حکومت اسلامی پس از پیامبر
ج : مرجعیت اخذ احکام
د : پاسداری نظری از اسلام

158 - « دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه » در چه سالی و بدست چه کسانی تأسیس شد ؟
الف : 1330 بدست جمعی از روشنفکران
ب : 1327 – دانشمندان شیعه و سنی
ج : 1270 توسط آیت الله بروجردی
د : 1327 توسط رئیس دانشگاه الازهر

159 – طرح مسئله امامت در چه صورتی خطرناک و زیانبار است ؟
الف : آنگاه که مورد اختلاف را آشکار سازد
ب : توجه دانشمندان جهان اسلام را بجای مسائل مورد نیاز به امور اعتقادی جلب کند
ج : وقتی که پس از گفتگو ها به نقطه مشترکی نرسد
د : آنگاه که به تشدید اختلافات و منازعات بیانجامد

160 – کدامیک از گزینه ها مصداق واژۀ عربی « امامت » است ؟
الف : آنچه که پیروی و اطاعت می شود
ب : انسانی که از کردار و گفتارش تبعیت شود
ج : نوشته حق یا باطلی که اطاعت شود
د : هرسه

161 – کدامیک از گزینه ها در اصطلاح متگلمان پیرامون « امامت » نیامده است ؟
الف : ریاست عامه
ب : جانشینی پیامبر
ج : قدرت اجتهاد و فقاهت
د : وجوب اطاعت

162 – کدام گزینه در دیدگاه شیعه و سنی در باب امامت صحیح نیست ؟
الف : هر دو امام را جانشین پیامبر می دانند
ب : در بینش هر دو اطاعت از امام واجب است
ج : نزد هر دو معرفی و نصب امام بر عهده خداوند است
د : نزد هر دو امام مسؤلیت حفاظت از شریعت را بر عهده دارد

163 – این سخن از گیست ؟ « امامت از مصالح همگانی است که به نظر خود امت وانهاده است »
الف : ابن خلدون
ب : فخر رازی
ج : محی الدین عربی
د : فارابی

164 – کدامیک از نظریات در بارۀ امامت توسط دانشمندان اهل تسنن ابراز شده است ؟
الف : انتخاب توسط اهل حل و عقد
ب : انتصاب حتی از سوی یک نفر
ج : اعمال زور و انجام کودتا
د : هرسه

165 – نظریه شیعه در مورد گزینش امام چیست ؟
الف : مشروعیت اما م با معرفی پیامبر و مقبولیت با مردم
ب : مشروعیت توسط رأی مردم صورت می پذیرد و مقبولیت با معرفی پیامبر
ج : فقط با انتصاب الهی صورت می پذیرد
د : الف و ج

166 – به اعتقاد شیعه کدام گزینه در باب امام و امامت صحیح است ؟
الف : معرفی امام از افعال الهی و بر او ضروری است
ب : معرفی امام به خدا مربوط است اما ضرورت ندارد
ج : اصل امامت بر عهده خداوند است ولی معرفی شخص آن به پیامبر واگذار شده است
د : امام را خداوند پیشنهاد می کند و پیامبر منصوب می نماید

167 – این جمله بیانگر چه استدلالی در مورد امامت است ؟ « فعلی است که خداوند دربارۀ بندگانش انجام می دهد تا انجام تگالیف برای آنها سهل و آسان شود »
الف : حکمت الهی
ب : راه لطف خداوند
ج : علم مطلق خداوند
د : قدرت و عزت الهی

168 – کدام گزینه درمورد مرجعیت علمی پس از پیامبر صحیح است ؟
الف : قرآن کریم با توجه به جامعیتی که دارد روشنگر همه مسائل اختلافی است
ب : سنت باقیمانده از رسول خدا می تواند رافع اختلافات باشد
ج : فقط دانشمندان عالم و عادل می توانند رافع اختلافات باشند
د : تنها امام ناطق و زنده است که می تواند با بهره گیری از علم و مصونیت الهی به اختلافات خاتمه دهد

169 – کدام گزینه صحیح است ؟
الف : دین خدا به تمام و کمال در عصر پیامبر به مردم ابلاغ شد
ب : کلیات و اصول اسلام در عصر پیامبر اما جزئیات آن توسط امامان بیان گردید
ج : پیامبر جهت بیان همه معارف و قوانین اسلامی فرصت پیدا نکرد
د : معارف و اصول اعتقادی به صورت کامل بیان شد اما احکام عملی توسط دانشمندان بیان گردید

170 – آنچه در ضرورت بیان مرجعیت سیاسی توسط پیامبر اکرم نقشی ندارد :
الف : تهدید جهان اسلام از ناحیه امپراطوری روم
ب : تهدید اسلام و مسلمین از ناحیه حکومت ایران ساسانی
ج : دنیا گرایی اصحاب پیامبر و حرص آنان در رسیدن به مال و مقام
د : وجود عناصری در میان اصحاب آن حضرت که ظاهراً مسلمان ولی قلباً اعتقادی به اسلام نداشتند

171 – این جمله را پیامبر اکرم با چه کسی بیان فرمود که « امر جانشینی بدست خداست هر کسی را که بخواهد قرار می دهد »
الف : ابوسفیان
ب : در جمع قبیله بنی عامر
ج : بحیرة بن ابی فراس
د : با حجاج بیت الله الحرام

172 – این جمله در بیعت عقبه دوم بر چه چیزی دلالت دارد « بایعنا رسول الله علی السمع و الطاعة فی العسر و الیسر و المکره و المنشط و الّا ننازع الامر اهله »
الف : اطاعت بی چون و چرا از پیامبراکرم
ب : عدم مخلفت با کسی که از جانب حضرت به جانشینی منصوب شود
ج : اطاعت در همه شرایط سخت و آسان
د : هرسه

173 – آنچه دلیلی بر انتصابی بودن مسئله امامت است :
الف : اگر انتخاب بود می بایست پیامبر ضوابط آنرا بیان می کرد
ب : پیامبر در هر غزوه ای برای خود جانشینی تعیین می کرد
ج : در فرصتهای مختلف جانشینی خود را به خداوند منتسب کرد
د : هرسه

174 – آنچه از آیۀ شریفۀ « انّما ولیکم الله و رسوله و الذین ءامنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکوة و هم راکعون » نمی توان استفاده کرد ؟
الف : ولایت مؤمنین در آیه از نوع ولایت مطلقه است
ب : آیه دلالت بر ولایت کسی دارد که بصورت خاص انفاق کرده است
ج : آیه افرادی را که اینگونه صفات را دارند شایستۀ ولایت می داند
د : آیه حق ولایت را منحصراً در خدا ، پیامبر ، و مؤمنین با وصف خاص میداند

175 – کدام گزینه در مفاد حدیث ثقلین صحیح نیست ؟
الف : در این حدیث عترت همطراز با قرآن کریم است
ب : محبت خاندان پیامبر عموماً به احترام آن حضرت واجب دانسته شده است
ج : عصمت اهل بیت همچون عصمت قرآن
د : وجوب اطاعت از عترت همچون اطاعت از قرآن

176 – پس از کدامیک از احادیث خلیفۀ دوم به حضرت علی ( ع ) تبریک گفت ؟
الف : منزلت
ب : ثقلین
ج : غدیر
د : اثنی عشر

177 – جملۀ « انّی اوشک ان ادعی فاجیب » در آغاز کدامیک از احادیث گفته شده است ؟
الف : حدیث اثنی عشر
ب : غدیر
ج : حدیث ولایت
د : ثقلین

178 – کدامیک از گزینه ها پیرامون حدیث اثنی عشر صحیح نیست ؟
الف : پیامبر اکرم عزت و استواری اسلام را در گرو خلافت آنان می داند
ب : آن دوازده نفر از قریش و مانند نقیبان بنی اسرائیل اند
ج : آنان قدرت و حاکمیت را پس از پیامبر بدست می آورند
د : پیامبر آنان را با عنوان خلیفه ، والی ، و امیر معرفی کرده است

179 – کدامیک از بزرگان اهل تسنن نام ائمه دوازدهگانه را در توضیح حدیث اثنا عشر آورده است ؟
الف : سبط ابن ابوالفرج جوزی
ب : محمد بن طلحه شافعی
ج : محی الدین عربی
د : هرسه

180 – کدامیک از علمای اهل تسنن احادیث حضرت مهدی ( عج ) را اجماعی دانسته و مسلّم تلقی کرده اند ؟
الف : سفیان ثوری
ب : ابو جعفر عقیلی
ج : ابوالحسین ابن الخطابی
د : هرسه

181 – کدام گزینه را در اندیشه مهدی موعود نمی توان به مسیحیت نسبت داد ؟
الف : عیسای ناصری ، خود مسیح نجات بخش است
ب : فردی از نسل پیامبر آخرالزمان که پیامبری عیسی مسیح را می پذیرد
ج : عیسای مسیح به مثابه داور جهان رجعت می کند
د : روح القدس یا شخص دیگری که عیسی مسیح وعده آمدنش را داده

182 – کدام گزینه در مفاد آیۀ شریفۀ « و لقد کتبنا فی الزبورمن بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » صحیح است ؟
الف : آیه مستقیماً به ظهور حضرت مهدی وعده می دهد
ب : آیه هیچ اشاره ای به ظهور امام زمان ( عج) ندارد
ج : اصل کلی حاکمیت صالحان را نوید داده است که بر حکومت امام زمان تطبیق می شود
د : آیه اصلی کلی را بیان می دارد که زمین داراییهای خود را برای نسل های آینده به ارث می گذارد

183 – کدام گزینه در اندیشه مهدی موعود میان شیعه و سنی مورد اختلاف است ؟
الف : از خاندان پیامبر و از فرزندان حضرت زهراست
ب : لقب او مهدی است
ج : از خلفای دوازده گانه است که پیامبر بشارت داده است
د : ولادت حضرت مهدی و غیبت آن حضرت

184 – نخستین فرد یا افرادیکه مسئلۀ غیبت در جهام اسلام را مطرح کردند :
الف : کسانیکه غیبت محمد بن حنفیه رامطرح نمودند
ب : عمر بن خطاب غیبت رسول خدا را
ج : ناووسیه غیبت امام صادق را
د : واقفیه غیبت امام موسی بن جعفر را

185 – کدامیک از دانشمندان کتاب خود را با دستور امام زمان ( عج ) تدوین کرد ؟
الف : سید مرتضی
ب : شیخ صدوق
ج : شیخ طوسی
د : سید بحر العلوم

186 – کدام گزینه را نمی توان به عنوان راز غیبت مهدی موعود ( عج ) بیان داشت ؟
الف : راز غیبت آن حضرت پس از ظهور او آشکار خواهد شد
ب : تهدید آن حضرت از ناحیه حکام جور که یکی از عوامل غیبت است
ج : غیبت سنت جاری الهی است که پیش از حضرت مهدی درباره بسیاری از حجج الهی اجرا شده است
د : راز غیبت واقعیتی است که از طریق روایات بیان شده است

187 – کدام گزینه در مورد ولایت در عصر غیبت صحیح است ؟
الف : مسئلۀ ولایت در عصر غیبت بر عهده مردم گذاشته شده است
ب : امام معصوم شرائط ولیّ امر را بیان می کند ولی این مردم هستند که هرکسی رابخوهند انتخاب میکنند
ج : بیان شرائط عمومی ولیّ امر برای معصومین در عصر غیبت یک ضرورت است و مردم به رعایت شرائط مکلفند
د : با توجه به رشد عقلانی مردم شرائطی که امام بیان می کند الزام آور نیست

188 – پیشینه تاریخی ولایت فقیهان را در چه زمانی می توان جستجو کرد ؟
الف : پس از وفات پیامبر اکرم که مردم نیاز به رهبری را احساس کردند
ب : پس از غیبت امام زمان که مردم راهی به امام معصوم نداشتند
ج : قبل از بعثت پیامبر که نیاز به رهبری را احساس می کردند
د : در عصر پیامبر و معصومین که در صورت غیبت آنان ، و نیاز به احکام ، نیاز به ولایت نیز احساس می شود

189- اولین مدرسه فقهی که مسلمانان در آن گرد می آمدند و دانش زندگی و مسائل حقوق فردی و اجتماعی را از زبان پیامبر فرا می گرفتند :
الف : خانه ارقم در مکه
ب : خانه ابو ایوب انصاری در مدینه
ج : خانه حمزه در مکه
د : خانه سعد ابن معاذ در مدینه

190 – این سخن کدامیک از معصومین است ؟ « کسی که عهده دار مسؤلیتی در جامعه مسلمین گردد در صورتی که بداند داناتر از او به کتاب خدا و سنت پیامبر در آن جامعه وجود دارد ، به خدا و رسول خدا و همه مسلمانان خیانت کرده است »
الف : امیر مؤمنان
ب : رسول خدا
ج : امام صادق
د : امام هشتم

191 – اصول چهار گانه فقهی در چه زمانی تدوین شد ؟
الف : در عصر امیر مؤمنان
ب : عصر ولایتعهدی و اقتدار امام رضا
ج : عصر امام صادق
د : در زمان امام هادی و امام عسکری

192 – این جمله را امام صادق ( ع) خطاب به کدامیک از اصحاب خود فرمود ؟ « در مسجد بنشین و برای مردم فتوا بده ، بدرستی که من دوست دارم مثل تو را در میان شیعیان خود ببینم »
الف : هشام بن حکیم
ب : زرارة بن اعین
ج : ابو بصیر
د : ابان ابن تغلب

193 – شهرت و اهمیت مقبوله عمربن حنظله از چه جهت است ؟
الف : ارجاع به دانشمندان در مسئلۀ قضائی
ب : عدم مراجعه به حکام جور
ج : حاکمیت دادن به فقیهان در مسائل عمومی و اجتماعی
د : هرسه

194 – کدام گزینه صحیح نیست ؟
الف : از نگاه شیعه امامان با نوعی ارتباط خطاناپذیر ، محتوای دین و قرآن را در اختیار مردم قرار می دادند
ب : بیان حقایق دین در عصر امامان منحصر به آنان بود و کسی جز آنان صلاحیت پاسخگویی نداشت
ج : در عصر امامان نیز عالمان دین پاسخگویی مسائل دینی را بر عهده داشتند
د : در آنجا که گره ای در کار دین و فهم شریعت می افتاد تنها امام معصوم گره گشایی می کرد

195 – کدام گزینه در باب اجتهاد و تقلید صحیح نیست ؟
الف : تقلید به معنای مراجعه جاهل به عالم عادل حتی در عصر معصومین ( ع) از بدیهیات تاریخ اسلام است
ب : تنها اجتهادی مشروع است که بر اساس منطق خاص و ضابطه صورت پذیرد
ج : نظریه مجتهد حتی درصورت وجود شرائط و رعایت ضوابط به معنای درک معصومانه از دین نیست
د : مجتهد و فقیهی که شرائط لازم را دارد حتی اگر اشتباه کند حقیقت دین را بیان داشته است

196 – کدام گزینه در پیشینه تاریخی ولایت فقیه صحیح است ؟
الف : ولایت فقیه از نظر شیعیان مسئله ای بدیهی بوده و فقط به دستاوردهای آن پرداختند
ب : ولایت فقیه هیچگاه بعنوان مسئله ای بدیهی در تاریخ اسلام وجود نداشته است
ج : از آغاز غیبت کبری همه فقیهان و اندیشمندان دین تعبیرات مشابهی دربارۀ ولایت داشته اند
د : الف و ج

197 – فقیهی که از سایر فقها به عصر غیبت صغری نزدیکتر ، و حکومت را از سلاطین عرفی نفی کرده و آن را از آن فقهای جامع الشرائط می داند کیست ؟
الف : شیخ صدوق
ب : شیخ طوسی
ج : سید رضی
د : شیخ مفید

198 – این عبارت نظر کدامیک از فقهای پیشین است ؟ « اجرای حدود تعزیرات در صلاحیت امام معصوم و نائب اوست ، هر چند که نائب عام باشد »
الف : شهید اول محمد بن مکی
ب : شهید ثانی زین الدین
ج : محقق کرکی
د : ملا احمد نراقی

199 – فقیهی در عصر قاجار که با نگرش استقلالی تخصصی بحث ولایت فقیه را مطرح کرد که بود ؟
الف : شیخ مرتضی انصاری
ب : ملا احمد نراقی
ج : ملا مهدی نراقی
د : میرزا ابوالحسن اصفهانی

200 – تفاوت نظر امام خمینی ( ره ) با سایر فقها در مسئلۀ ولایت فقیه در چیست ؟
الف : امام اولین بار مسئلۀ ولایت فقیه را مطرح کرد
ب : ولایت مطلقۀ فقیه از نظریات انحصاری امام است
ج : امام اولین کسی است که فصل مستقلی به این بحث اختصاص داد
د : امام ولایت فقیه را از تئوری به فعلیت رسانید

201 – کدام گزینه در معنای ولایت صحیح نیست ؟
الف : حب و دوستی
ب : نصرت ویاری
ج : ارشاد و راهنمایی
د : رهبری و سرپرستی

202 – کدام گزینه در باب معانی ولایت صحی است ؟
الف : ولایت نفس بر اعضاء و جوارح از نوع ولایت تشریعی است
ب : ولایت تکوینی در حوزه امور اختیاری و تشریعی در امور اجباری است
ج : ولایت تکوینی در حوزه امور غیر اختیاری و تشریعی در امور اختیاری است
د : ولایت تشریعی صرفاً از آن خداست و هیچ کس غیر خدا حق جعل قانوندرهیچ مسئله ای ندارد

203 – بیان امیر المؤمنین « لابد لکل قوم من امیر برّ او فاجر » ناظر به کدامیک از اقسام ولایت است ؟
الف : ولایت تکوینی
ب : ولایت تشریعی به معنای قانونگذاری
ج : ولایت بر مردم
د : ولایت بر محجورین

204 – کدامیک از شرائط در ولایت فقیه ضرورتی ندارد ؟
الف : اجتهاد مطلق
ب : آشنایی به علوم روز
ج : عدالت مطلق
د : قدرت مدیریت و رهبری

205 – این عبارت از کیست ؟ « سزاوارترین مردم به امر خلافت ، تواناترین آنان به انجام آن و داناترین آنان به دستورات خداوند به امور مربوط به خلافت و حکومت است »
الف : امیرالمؤمنین ( ع )
ب : رسول اکرم ( ص )
ج : امام صادق ( ع )
د : امام هشتم ( ع )

206 – این عبارت از کیست ؟ و چه معنایی دارد ؟ « ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق می شود و چندان به برهان احتیاج ندارد »
الف : امام خمینی ، نظری است و نیاز به استدلال دارد
ب : ملا احمد نراقی ، بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد
ج : امام خمینی ، بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد
د : آیت الله نائینی ، تصورش نیاز به دلیل ندارد ولی تصدیقش چرا
207 – کدام گزینه در مفاد آیۀ شریفۀ « و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما انزل الیهم » صحیح است ؟
الف : آیه خطاب به مردم وظیفۀ آنها را در شناخت دین بیان می کند
ب : خطاب به پیامبر بوده و علم او را لدنّی و مصون از خطا معرفی می کند
ج : آیه بیان و قانونگذاری را حق انحصاری خدا می داند
د : هرسه

208 – کدامیک از گزینه ها را نمی توان از مقدمات دلیل عقلی بر ولایت فقیه دانست ؟
الف : جامعه بشری نیاز به قانونگذاری عادلانه و جامع دارد
ب : قانون همیشه نیاز به مفسّری آگاه و مصون از خطا دارد
ج : در عصر غیبت نزدیکترین افراد به معصوم از نظر فهم و اجرای قانون ولایت دارند
د : قوانین اسلامی قوانینی جاودانه و ابدی است

209 – کدام گزینه پیرامون مفاد مقبوله عمربن حنظله صحیح است ؟
الف : حدیث فقط در مورد مسائل قضائی است که باید به قاضی مؤمن و عالم مراجعه کرد
ب : جمله « قد جعلته علیکم حاکما » فراتر از مسئله قضاوت است ، حکومت را هم شامل می شود
ج : حدیث شامل حال کسانی که در بعضی از ابواب فقهی قدرت اجتهاد دارند می شود
د : حدیث از آن جهت که شرائط حدیث صحیح را ندارد قابل استفاده نیست

210 – کدام برداشت از حدیث « اللهم ارحم خلفائی قیل یا رسول الله و من خلفائک ؟ قال : الذین یأتون من بعدی و یرثون حدیثی و سنتی » صحیح نیست ؟
الف : مقصود از روایت در حدیث تنها نقل نیست نقل همراه با اجتهاد است
ب : از تعبیر خلافت برای راویان حدیث ، جانشینی آنان در تمام مسئولیتهای پیامبر استفاده می شود
ج : تمام کسانی که حافظ احادیث و سنت و ناقل آن هستند صلاحیت جانشینی پیامبر را دارند
د : عنوان خلافت بطور حتم شامل زمامداری و رهبری خلیفه می شود

211 – به نظر امام ( ره ) توقیع امام زمان ( عج ) « امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فانّهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم » ناظر به چه حقیقتی است ؟
الف : لزوم مراجعه مردم به فقها در مسائل شرعی
ب : ضرورت مراجعه به فقها در احکام مسائل جدید و مستحدثه
ج : ضرورت مراجعه به امام در رویدادهای اجتماعی و سیاسی
د : هرسه

212 – کدامیک ازگزینه ها پیرامون ولایت مطلقه صحیح است ؟
الف : مقصود از ولایت مطلقه آزاد بودن از هرگونه قید و شرط و ضابطه است
ب : فقط حکومت خداوند است که در مقام اجرا هیچ قید و شرطی ندارد
ج : ولایت مطلقه فقیه به معنای ولایت بر همه امور عمومی مسلمانان است
د : ولایت مطلقه فقیه یعنی اینکه فقیه مشروط به هیچ شرطی در حاکمیت خود نیست

213 – کدامیک از اقسام ولایت برای فقیه مورد اختلاف است ؟
الف : ولایت در امور عمومی و همه شئون سیاسی و اجتماعی و در حد ولایت معصومین
ب : ولایت در فتوی و استخراج احکام شرعی
ج : قضاوت در اختلافات مردم و اجرای حدود الهی
د : ولایت بر تمام امور مردم حتی امور شخصی و خصوصی آنان

214 – کدام گزینه در ولایت فقیه صحیح نیست ؟
الف : ولایت مطلقه فقیه مقید به احکام فرعی اولیه و ثانویه نیست
ب : با ولایت مطلقه گاهی برای مصالح برتر جلوی بعضی از احکام اسلام گرفته می شود
ج : با ولایت مطلقه فقیه گاهی دایرۀ احکام محدود و گاهی توسعه داده می شود
د : فقیه با ولایت مطلقه می تواند هرگاه اراده کرد در حریم خصوصی افراد نیز دخالت کند

215 – کدام گزینه نمی تواند دلیلی بر ولایت مطلقه فقیه باشد ؟
الف : مردم درعصر غیبت نیز مانند زمان معصومین نیاز به حکومتی با اختیارات تام در مسائل عمومی دارند
ب : جمله امام صادق دربارۀ فقها که « فانّی قد جعلته علیکه حاکما »
ج : روایاتی که در همه اختلافات مردم به فقیه حق قضاوت می دهد
د : روایات نیابت فقیه از امام معصوم ، دلالت بر ولایتی برای آنان در حد ولایت معصومین دارد

216 – در بینش اسلامی مشروعیت حکومت از کجا ناشی می شود ؟
الف : از حاکمیت مطلقه الهی
ب : از حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان
ج : از حق انتخاب و آزادی که خدا به انسانها داده است
د : هرسه

217 – در بینش تشیع کدام گزینه در گزینش حاکم اسلامی ( ولیّ فقیه ) صحیح است ؟
الف : مردم نقش اصلی را در انتخاب حاکم اسلامی دارند
ب : مردم هیچ گونه نقشی در گزینش ولی فقیه ندارند ، نقش اصلی از آن خداوند است
ج : بیان اوصاف ولی فقیه از جانب امام معصوم ، اما انتخاب شخص با مردم است
د : خبرگان که منتخب مردم هستند اوصاف ولی فقیه و انتخاب او را بر عهده دارند

218 – کدامیک از فقها نخستین بار بر انتصابی بودن ولی فقیه استدلال عقلی اقامه کرد ؟
الف : امام خمینی ( ره )
ب : ملا احمد نراقی
ج : شیخ مفید
د : آیت الله بروجردی

219 – مفاد جمله امیرالمؤمنین ( ع) « لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر لألقیت حبها علی غاربها » دربارۀ حکومت اسلامی چیست ؟
الف : بدون حضور مردم حکومت اسلامی تشکیل نخواهد شد
ب : حاکم فقط با امر الهی معین می شود
ج : مشروعیت حکومت بدست مردم است
د : پس از انتخاب حاکم اسلامی مردم موظف به اطاعتند

220 – کدام گزینه در جایگاه و نقش مردم در نظام حکومت اسلامی صحیح نیست ؟
الف : تعیین خصوصیات و صفات حاکم اسلامی
ب : انتخاب شخص و مصداق حاکم اسلامی
ج : ساختار و روش اجرای احکام دینی
د : حوزه های مسکوت و مباح
جواب سوالات اندیشه اسلامی(2)
۱-ج
۲-الف
۳-ب
۴-ج
۵-ب
۶-د
۷-ب
۸-ب
۹-ج
۱۰-د
۱۱-ب
۱۲-د
۱۳-الف
۱۴-ج
۱۵-ج
۱۶-د
۱۷-د
۱۸-ب
۱۹-الف
۲۰-د
۲۱-د
۲۲-د
۲۳-الف
۲۴-د
۲۵-ج
۲۶-ب
۲۷-الف
۲۸-د
۲۹-الف
۳۰-د
۳۱-ج
۳۲-ب
۳۳-د
۳۴-الف
۳۵-ب
۳۶-ج
۳۷-ج
۳۸-ج
۳۹-الف
۴۰-د
۴۱-د
۴۲-د
۴۳-ج
۴۴-ب
۴۵-ج
۴۶-الف
۴۷-الف
۴۸-الف
۴۹-الف
۵۰-ب
۵۱-الف
۵۲-د
۵۳-د
۵۴-الف
۵۵-ج
۵۶-د
۵۷-الف
۵۸-ب
۵۹-ج
۶۰-ج
۶۱-ج
۶۲-الف
۶۳-د
۶۴-ج
۶۵-ج
۶۶-د
۶۷-د
۶۸-الف
۶۹-د
۷۰-د
۷۱-د
۷۲-ب
۷۳-د
۷۴-الف
۷۵-د
۷۶-ب
۷۷-ج
۷۸-ب
۷۹-الف
۸۰-د
۸۱-د
۸۲-ج
۸۳-ب
۸۴-ج
۸۵-د
۸۶-ج
۸۷-ج
۸۸-الف
۸۹-ب
۹۰-الف
۹۱-ج
۹۲-د
۹۳-ج
۹۴-الف
۹۵-ج
۹۶-د
۹۷-ب
۹۸-الف
۹۹-ج
۱۰۰-د
۱۰۱-ج
۱۰۲-ج
۱۰۳-الف
۱۰۴-د
۱۰۵-د
۱۰۶-د
۱۰۷-ج
۱۰۸-د
۱۰۹-الف
۱۱۰-د
۱۱۱-ج
۱۱۲-د
۱۱۳-ج
۱۱۴-الف
۱۱۵-ب
۱۱۶-د
۱۱۷-ب
۱۱۸-ب
۱۱۹-ب
۱۲۰-د
۱۲۱-د
۱۲۲-د
۱۲۳-الف
۱۲۴-الف
۱۲۵-ج
۱۲۶-ج
۱۲۷-الف
۱۲۸-د
۱۲۹-د
۱۳۰-ج
۱۳۵-د
۱۳۶-ج
۱۳۷-د
۱۳۸-د
۱۳۹-د
۱۴۰-ج
۱۴۱-الف
۱۴۲-د
۱۴۳-د
۱۴۴-د
۱۴۵-د
۱۴۶-الف
۱۴۷-الف
۱۴۸-د
۱۴۹-د
۱۵۰-د
۱۵۱-ب
۱۵۲-د
۱۵۳-د
۱۵۴-ج
۱۵۵-ب
۱۵۶-ب
۱۵۷-الف
۱۵۸-ب
۱۵۹-ب
۱۶۰-د
۱۶۱-ج
۱۶۲-ج
۱۶۳-الف
۱۶۴-د
۱۶۵-ج
۱۶۶-الف
۱۶۷-ب
۱۶۸-د
۱۶۹-ب
۱۷۰-ج
۱۷۱-ج
۱۷۲-د
۱۷۳-د
۱۷۴-ب
۱۷۵-ب
۱۷۶-ج
۱۷۷-ب
۱۷۸-ج
۱۷۹-الف
۱۸۰-د
۱۸۱-ب
۱۸۲-ج
۱۸۳-د
۱۸۴-ب
۱۸۵-ب
۱۸۶-د
۱۸۷-ج
۱۸۸-د
۱۸۹-الف
۱۹۰-ب
۱۹۱-ج
۱۹۲-د
۱۹۳-ج
۱۹۴-ب
۱۹۵-د
۱۹۶-د
۱۹۷-د
۱۹۸-الف
۱۹۹-ج
۲۰۰-د
۲۰۱-ج
۲۰۲-ج
۲۰۳-ج
۲۰۴-ب
۲۰۵-الف
۲۰۶-ج
۲۰۷-ب
۲۰۸-ج
۲۰۹-الف
۲۱۰-ج
۲۱۱-ج
۲۱۲-ب
۲۱۳-الف
۲۱۴-ج
۲۱۵-د
۲۱۶-الف
۲۱۷-ج
۲۱۸-ج
۲۱۹-ج
۲۲۰-الف
خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم