نمونه سوالات تستی اندیشه اسلامی 2

نمونه سوالات تستی اندیشه اسلامی (2)
1 – آنچه را نمیتوان از اصول و مؤلفه های مدرنیسم و تجدد گرائی دانست ؟
الف : انسان محوری
ب : عقل گرائی
ج : معنویت گرائی
د : دنیا گرائی

2 – مفاد آیۀ شریفۀ « کسراب بقیعة یحسبها الظمأن ماءً ... » چیست ؟
الف : تلاش خدا ناباوران سرابی بیش نیست
ب : زیبائیهای دنیا اموری صرفاً ذهنی و خیالی است
ج : کافران ارزشهای اسلامی را همچون سرابی خالی از واقعیت می دانند
د : سعادت و شقاوت ساخته ذهن ماست و واقعیت بیرونی ندارد

3 – آیۀ شریفۀ « و ما قدروا الله حق قدره اذ قالوا ما انزل الله من شیء » بیانگر چه حقیقتی است ؟
الف : قدرت خدا بدان حد است که نیازی به پرستش انسانها ندارد
ب : انکار وحی بر اثر نشناختن خداوند است
ج : خداوند همه چیز را با اندازه و مقدار معین آفریده است
د : خداوند چیزی را نازل نکرده است که ضابطه و اندازه نداشته باشد

4 – با توجه به صفات کمال خداوند ، بعثت پیامبران :
الف : غیر ضروری است
ب : اولویت دارد
ج : ضروری است
د : هیچکدام
5 – بعثت پیامبران با کدامیک از صفات الهی بیشتر ارتباط دارد ؟
الف : فیاض علی الاطلاق
ب : حکیم
ج : ربّ
د : هر سه
6 – کدام گزینه پیرامون آیۀ شریفۀ « انّی اخاف ان یبدّل دینکم » صحیح است ؟
الف : سخن موسی است دربارۀ فرعون و دلالت بر معنای عام دین دارد
ب : سخن فرعون است دربارۀ موسی و دلالت بر معنای خاص دین دارد
ج : سخم پیامبر اسلام است درباره منافقین و مقصود دین اسلام است
د : سخن فرعون است دربارۀ موسی و دلالت بر معنای عام دین دارد

7 – این تعریف از دین « دین مجموعه گزاره های دست اول و مهم است که ناظر به واقع و ناظر به عمل باشد و حول محور قدسی شکل گرفته باشد » کدام تعریف از دین است ؟
الف : تعریف عام
ب : تعریف خاص
ج : تعریف اخص
د : هر سه

8 – کدام گزینه صحیح است ؟
الف : قرآن و عقل هر کدام اعتبار یکدیگر را به اثبات می رسانند
ب : این عقل است که اعتبار قرآن را اثبات می کند نه عکس آن
ج : قرآن به عقل و منطق اعتبار می بخشد نه عکس آن
د : اعتبار قرآن و عقل با وحی اثبات می شود

9 – روش عقلی برای شناخت مسائل بر چه مکانیزمی استوار است ؟
الف : بر تجربه و آزمون در شرائط مختلف
ب : بر صفای روح و تزکیه باطن
ج : کشف مجهولات و مسائل غیر بدیهی از راه مسائل بدیهی
د : شناخت مسائل بدیهی از راه بررسی مجهولات و مسائل غیر بدیهی

10 – کدامیک از گزینه ها صحیح است ؟
الف : تمام مسائل دینی با عقل قابل اثبات است
ب : هیچ یک از مسائل عملی دین با عقل قابل اثبات نیست
ج : عقل و وحی به یک اندازه در تشخیص مسائل دینی سهم دارند
د : پاره ای از مسائل دینی نظیر امامت خاصّه جز با آموزه های وحیانی قابل شناخت نیستند

11- کدامیک از گزینه ها صحیح نیست ؟
الف : وجود خداوند و ضرورت وحی جز با عقل قابل اثبات نیست
ب : اسماء و صفات الهی را جز با زبان وحی نمیتوان اثبات کرد
ج : عقل و وحی هرگز با یکدیگر د رتضاد نیستند
د : بعضی از مسائل دینی با عقل قابل اثبات نیست
12 - عارف و فیلسوف دربارۀ عقل و استدلال عقلی :
الف : هیچ اختلاف نظری ندارند
ب : عارف به طور کلی عقل را مردود و فیلسوف کاملاًََ می پذیرد
ج : عارف عقل را معیار قرار می دهد و فیلسوف دل را
د : عارف اصالت را به تزکیه و دریافت نفس می دهد و فیلسوف به استدلال منطقی و فهم حق

13 – از نظر مولوی :
الف : تنها برای آنها که خود را در محضر خداوند دانسته و شهد وجود او را یافته اند استدلال بی فائده است
ب : برای هر انسان در هر موقعیت علمی و عرفانی استدلال یک ضرورت است
ج : استدلال فقط برای فیلسوف مطرح است نه عارف
د : برای عارف استدلال به وحی مهم و برای فیلسوف استدلال عقلی مهم است

14 – در چه صورت کشف و شهود عرفانی قابل پذیرش است ؟
الف : در صورتی که دلائل عقلی آنرا اثبات نماید
ب : در صورتیکه عارف خود به شهود قلبی اش اطمینان داشته باشد
ج : در آنجا که با میزان وحی سنجیده می شود و با کلام معصوم انطباق داشته باشد
د : در صورتیکه ادعای عارف با عملش مطابقت داشته باشد

15 – روحیۀ ظاهر گرائی و تقدم نقل بر عقل در موارد تعارض ، بر کدام گروه حاکم است؟
الف : معتزله
ب : خوارج
ج : اشاعره
د : صوفیه

16 - چه گروهی از شیعیان دخالت عقل در قلمرو دین را اعم از اصول و فروع ممنوع میدانند ؟
الف : محدثین
ب : زیدیه
ج : اثنا عشریه
د : اخباریّین

17 – استدلالهای عقلی و برهانی معصومین بر مقاصد خود می تواند دلیلی باشد بر :
الف : اصالت بخشیدن به عقل در کلیه امور
ب : انحصار استدلال عقلی به ائمه معصومین علیهم السلام
ج : توجه دادن به جایگاه عقل بعنوان رکنی از ارکان دین
د : معصومین علیهم السلام فقط در اصول دین به استدلال و برهان پرداختند

18 – اهل حدیث و ظاهر گرایان در مخالفت با بکار بردن برهان های عقلی چه می گویند ؟
الف : بهیچوجه نمی توان در مسائل دینی از عقل استفاده کرد
ب : عقل انسان را تا مرز دینداری راهنمایی می کند ، و پس از آن کارایی ندارد
ج : عقل صرفاً در مبانی و اصول دین کارایی دارد نه در فروع دین
د : در مقام تعارض عقل و نقل ، به عقل بهایی داده نمی شود ، در سایر امور مانعی ندارد

19 - اثبات ضرورت وحی و حجیت قرآن با چه روشی امکانپذیر است ؟
الف : صرفاً عقلی
ب : صرفاً وحیانی
ج : تلفیقی از عقل و نقل
د : تلفیقی از عقل و عرفان

20 – تعیین قلمرو دین و نحوه حسابرسی در قیامت با چه روشی قابل اثبات است ؟
الف : عقل و نقل
ب : فقط عقل
ج : نقل و عرفان
د : فقط نقل

21 – مفاد حدیث « انّ للهِ علی الناس حجّتین ... » چیست ؟ این حدیث از چه کسی است ؟
الف : حجیت عقل و نقل – امیرمؤ منان ( ع )
ب : حجیت عقل – امام رضا ( ع )
ج : حجیت عقل و نقل – امام صادق ( ع )
د : حجیت عقل و نقل – امام کاظم ( ع )

22 – عناصر اصلی نبوت عامّه از چه تشکیل می شود ؟
الف : تلاش و کوشش پیامبران
ب : استعداد و نبوغ پیامبران
ج : تقوی و علم پیامبران
د : قانون الهی و آورنده آن

23 – کانون اصلی معارف در حیات پیامبران چیست ؟
الف : کتب آسمانی
ب : عقل و خرد پیامبران
ج : تقوی و عدالت آنان
د : عنایات ویژۀ خداوند در بارۀ پیامبران

24 – پیام اصلی آیۀ شریفۀ « قل انّما انا بشر مثلکم یوحی الیّ » چیست ؟
الف : وجود وحی در زندگی پیامبر
ب : مشابهت رفتاری با مردم
ج : زندگی در چارچوب وحی
د : انسانی از نوع انسانها

25 – کدامیک از موارد زیر از قیود تعریف « پیامبر » نیست ؟
الف : راههای رسیدن به تکامل و فلسفۀ آفرینش را به انسان نشان می دهد
ب : آنان در دریافت پیام واسطه های امین و مطمئن هستند
ج : در ابلاغ پیام الهی شرائط زمانی ، اجتماعی را رعایت می نمایند
د : معارف نظری و عملی که بینش و روشی نو در زندگی انسان ایجاد می کند ، عرضه می کنند

26 – معارفی که توسط پیامبران عرضه می شوند :
الف : تماماً با عقل انسان قابل دسترسی هستند
ب : بخشی از آن با عقل بشری بدست نمی آید
ج : عقل کوچکتر از آن است که بتواند مانند معارف وحی بیاورد
د : عقل به فلسفه و حکمت معارف وحی دسترسی دارد

27 – این جمله « تفهیم و القای سریع و نهانی » تعریف کدامیک از واژه های زیر است ؟
الف : وحی
ب : عقل
ج : دین
د : معرفت

28 – آیۀ شریفۀ « فخرج علی قومه من المحراب فاوحی الیهم ان سبّحوا بکرة و عشیّاً » ناظر به کدامیک از معانی وحی است ؟
الف : هدایت غریزی
ب : الهام
ج : وحی تشریعی
د : اشارۀ پنهانی

29 – آیۀ شریفۀ « و اوحی فی کل سماءٍ امرها » ناظر به کدامیک از اقسام وحی است ؟
الف : هدایت طبیعی
ب : اشارۀ پنهانی
ج : الهام
د : وحی رسالی

30 – این سخن از کیست ؟ « خداوند قلب و روان پیامبر را بهترین و پذیرا ترین قلبها یافت و آنگاه او را برای نبوت برگزید »
الف : رسول اکرم ( ص )
ب : امام صادق (ع )
ج : امیر مؤمنان ( ع )
د : امام عسکری ( ع )

31 – کدام گزینه پیرامون وحی و الهام صحیح است ؟
الف : تفاوتی ندارند
ب : وحی در عالم تشریع است و الهام در تکوین
ج : منشأ وحی معلوم و منشأ الهام نامعلوم است
د : وحی در مسائل عمومی است و الهام در مسائل شخصی

32 – امام صادق در پاسخ این سؤال که « چگونه پیامبر مطمئن شد که آنچه که به او می رسد وحی الهی است ؟ » فرمودند :
الف : با نبوغی که داشت می شناخت
ب : برای او پرده کنار زده می شد که گویا با چشم خود می بیند
ج : به مرور زمان به حقانیت آن پی می برد
د : جبرئیل او را مطمئن می ساخت

33 – راه های ارتباط پیامبران با خداوند کدام است ؟
الف : وحی ب : صدایی از پشت حجاب
ج : فرشتۀ وحی د : هر سه

34 – کدام تعریف پیرامون وحی صحیح است ؟
الف : آگاهی از ورای شعور و حواس پنج گانه
ب : قدرت شدید ذهنی که پیامبر را قادر می سازد بدون طی مراحل علمی به درک حقایق توفیق یابد
ج : آنچه را دیگران به سختی حس می کنند پیامبر به سرعت می یابد
د : کشف و شهودی است که بر اثر ریاضت نفس برای پیامبران حاصل می شود

35 – استفاده از واژۀ « قل » خطاب به پیامبر خدا گویای چه حقیقتی است ؟
الف : وحی از نوع گفتار است نه رفتار
ب : وظیفۀ پیامبر در ابلاغ وحی تنها تکرار بی کم و کاست پیام الهی است
ج : بین پیامبر و خداوند واسطه ای در کار نیست
د : الف و ج

36 – کدام گزینه از مقدمات برهان « ضرورت بعثت انبیاء » محسوب نمی شود ؟
الف : هدف از آفرینش انسان کمال و سعادت اوست
ب : کمال واقعی انسان در سایه اختیار و انتخاب شایسته اوست آنهم انتخاب آگاهانه
ج : عقل و فطرت انسان در پاسخ به نیازهای انسانی و رساندن او به سعادت نقشی ندارتد
د : عقل و حس انسان در پاسخ به نیازهای انسانی جهت نیل به سعادت او کافی نیستند

37 – کدامیک در حیطۀ قدرت و توانایی عقل نیست ؟
الف : بیان جزئیات مسائل اخلاقی
ب : صفات جلال و جمال الهی
ج : اثبات امکان و ضرورت معاد
د : صدور احکام کلی نسبت به فضائل و رذائل انسانی

38 – کدام گزینه از محدودیتهای عقل محسوب نمی شود ؟
الف : تأثیر پذیری از شرائط اجتماعی و فرهنگی
ب : ناتوانی از اظهار نظر در جزئیات مبدأ و معاد
ج : ناتوانی از اثبات قاطع مبدأ و معاد
د : کلی گوئی و اجمالی بودن احکام عقل

39 – کدامیک از گزاره ها در رابطه عقل و وحی صحیح نیست ؟
الف : در همه موارد عقل حقایق وحیانی را درک می کند و آنرا تأیید می نماید
ب : تضاد بین عقل و وحی در صورت قطعیت هر دو معنی ندارد
ج : کار عمدۀ پیامبران یار آوری حقایقی است که در درون جان انسان ریشه دارد
د : در منطق وحی حقایق فراوانی یافت می شود که برای عقل قابل شناخت نیست

40 – کدام عامل را نمی توان زمینه ساز تعارض علم و دین در دنیای غرب به حساب آورد ؟
الف : درگیری میان الهیات و علم تجربی
ب : بدرفتاری اصحاب کلیسا با دانشمندان علوم تجربی
ج : برخورد تعصب آمیز علم گرایان در خود کفایی عقل بشری
د : رویارویی علم و دین در موارد بسیار

41 – کدام نظریه ها نقش بیشتری در پیدایش « تعارض علم و دین » بر عهده داشتند ؟
الف : ماتریالیسم و دیالکتیک لنین
ب : نظریه کیهان کوپرنیک
ج : خلقت و تکامل داروین
د : ب و ج

42 – کدام گزینه تأثیر به سزایی در تبدیل جنگ میان علم و الهیات به رویارویی علم و دین داشته است ؟
الف : توده های عوام که انتقاد به آداب و رسوم ظاهری را حمله به اساس دین تلقی می کنند
ب : بعضی عالمان دینی که انتقاد بر اندیشۀ خود را حمله به اصل دین قلمداد می کنند
ج : بعضی نو گرایان علم گرا که از طرح نظریه های تضاد علم و دین سوء استفاده می کنند
د : هر سه

43 – ماکس پلانک که از جمله چهره های نادر و درخشان علم به شمار می آید قائل به چه نظریه ای است ؟
الف : تضاد در علم و دین ب : استقلال و تمایز آن دو از یکدیگر
ج : علم و دین مکمل یکدیگرند د : تنها در پاره ای مسائل با هم ناسازگاری دارند

44 – این سخن از کیست ؟ « نمی توان گفت خداوند به آن خوبی که در آیات کریمه مقدس جلوه کرده ، در طبیعت تجلّی نیافته است »
الف : داروین ب : گالیله
ج : کوپرنیک د : بو علی سینا

45 – این سخن از کیست ؟ « بر بالای در علم نوشته است که باید ایمان داشته باشی »
الف : ابو ریحان بیرونی ب : کپلر
ج : ماکس پلانک د : نیوتن

46 – این بیان با کدامیک از نظریات ذیل تناسب دارد ؟ « علم و دین صورتهای گونه گون زندگی اند که هر کدام حدود و قلمرو خاص خود را دارند و هیچ کدام نباید خود را تمام واقعیت تلقی کنند ... »
الف : تعارض علم و دین
ب : تعامل علم و دین
ج : اتحاد علم و دین
د : تمایز و استقلال علم و دین

47 – این جمله شعار کدامیک از نظریات است ؟ « در معنای یک گزارش کند و کاو مکن ، ببین کاربردش چیست؟ »
الف : تعارض علم و دین ب : تمایز علم و دین
ج : تعامل علم و دین د : هیچکدام

48 – بنا بر کدام نظریه سخنانی که در کتب مقدس در باب طبیعت و رفتن آسمانها آمده کاشف از واقعیت نیست ؟
الف : استقلال درزبان
ب : تعامل علم و دین
ج : تضاد علم و دین
د : هر سه

49 – کارل بارت متألّه نامدار نو ارتدکسی ، ریشۀ استقلال علم و دین را در چه چیزی می دانست ؟
الف : اختلاف موضوع و روش علم و دین
ب : استقلال زبان هر یک
ج : اختلاف همه جانبۀ آنها با یکدیگر
د : تفاوت آنها در هدف

50 – اینکه معرفت علمی معرفتی عینی وغیرشخصی است اما معرفت دینی عمیقاً شخصی و ذهنی است ، طرز تفکر چه نظریه ای است ؟
الف : قائلین به تعارض علم و دین
ب : شاخه دینی فلسفه اصالت وجودی
ج : بسیاری از قائلین به تمایز علم و دین
د : ب و ج

51 – اشکال اصلی نظریه تمایز و استقلال علم و دین چیست ؟
الف : نادیده گرفتن بخشی از زبان دین که بیان حقایق طبیعی است
ب : بیگانه سازی علم و دین از یکدیگر
ج : نادیده گرفتن زبان علم در توجه به طبیعت
د : هر سه

52 – کدامیک از موارد ذیل پیش فرض مشترک بین علم و دین است ؟
الف : طبیعت واقعیت دارد
ب : طبیعت دارای قوانین ثابت است
ج : طبیعت قابل فهم و از منابع معرفت بشری است
د : هرسه

53 – کدامیک از گزینه های ذیل را نمی توان از اصول قرآنی در باب جهان آفرینش دانست ؟
الف : زمین و آسمان به حق و عدالت بر پاست
ب : جهان حالت از اویی ، و به سوی اویی دارد
ج : جهان هستی کلاً محدود به قوانین مادی و طبیعی است و در چهارچوب قوانین ثابت اداره می شود
د : جهان واقعیتی هدایت یافته دارد

54 - این نظریه کدامیک از دانشمندان زیر است ؟ « علم و الهیات مقولاتی است که می کوشند بر مبنای روشها و اهداف متفاوت برای موضوعات واحد انواع متفاوتی از تبیین ارائه کنند »
الف : دونالد مکّی
ب : اسقف اسیاندر
ج : ماکس پلانک
د : انیشتین

55 – کدامیک از دانشمندان پیرامون فرضیه داروین می گوید : « بر فرض علمی بودن فرضیه داروین ظواهر آیات قرآن تفسیر و توجیه پذیر است به گونه ای که با آن تعارض نداشته با شد »
الف : علامه طباطبایی
ب : مهندس سحابی
ج : آیت الله مکارم شیرازی
د : مهندس بازرگان

56 – اگر گزاره های علمی یقینی باشند و گزاره های دینی ظن آور چه باید کرد ؟
الف : باید علم را کنار گذاشت
ب : ظواهر دینی را به کلی باید رها کرد
ج : باید آندو را به نحو ممکن جمع کرد
د : باید گزاره دینی را تفسیر کرد

57 – کدامیک از گزینه ها در فرض تقابل علم و دین صحیح نیست ؟
الف : در فرض یقینی بودن گزاره علم و دین ، گزاره دینی مقدم است
ب : با یقینی بودن علم و ظنی بودن دین ، ظواهر دینی تفسیر می شود
ج : با یقینی بودن گزاره دینی ، فرضیه علمی پذیرفته نمی شود
د : با ظنی بودن هر دو ، راه برای رد یا قبول هر کدام باز است

58 – کدامیک از گزینه ها صحیح است ؟
الف : آیات تحدّی دلیل نقلی بر از سوی خدا بودن قرآن است
ب : آیات تحدی دلیل عقلی بر از سوی خدا بودن قرآن است
ج : آیات تحدی دلیلی عقلی و نقلی بر از سوی خدا بودن قرآن است
د : آیات تحدی دلالتی بر از سوی خدا بودن قرآن ندارد

59 – آیۀ شریفۀ « ام یقولون تقوّله بل لا یؤمنون ، فلیأتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین » بر چه حقیقتی دلالت دارد ؟
الف : امّی بودن رسول خدا ب : ناتوانی کفار از فهم حقایق قرآنی
ج : تحدّی حتی به یک سوره د : تحدّی به آوردن کتابی مانند قرآن

60 – ترتیب تحدّی قرآن کریم چگونه است ؟
الف : یک سوره ،10 سوره، و تمام قرآن
ب : 10 سوره ، یک سوره ، و تمام قرآن
ج : تمام قرآن ، یک سوره ، 10 سوره
د : تمام قرآن ، 10 سوره ، یک سوره

61 – کدام گزینه درباب اعجاز قرآن صحیح است ؟
الف : علم و حکمت اساسی ترین آیات تحدی در قرآن کریم است
ب : در آیات تحدی به فصاحت و بلاغت توجه بیشتری معطوف شده است
ج : مخاطب آ یات تحدی خواص جامعه است نه عوام
د : مخاطب آیات تحدی بیشتر تودۀ مردمند تا خواص

62 – کدام گزینه پیرامون فصاحت و بلاغت قرآن صحیح نیست ؟
الف : اعجاز فصاحت و بلاغت مربوط به عصر پیامبر است
ب : شگفتیهای الفاظ قرآن صرفاً برای فرهیختگان عصر ما مطرح است
ج : این اعجاز به عصر و زمان خاصی اختصاص ندارد
د : آیات تحدی مربوط به عصر پیامبراست اما اعجاز فصاحت و بلاغت زمان خاص ندارد

63 – کدام گزینه در باب اعجاز لفظی قرآن صحیح نیست ؟
الف : سخنان پیامبر و نهج البلاغه را نیز نمی توان با قرآن همسان دانست
ب : توجه خاص به اغجاز لفظی براساس اقتضای خاص آن زمان بوده است
ج : توجه خاص دانشمندان علوم قرآنی و بیان جنبه های گوناگون فصاحت و بلاغت ما را از ورود به این وادی بی نیاز می کند
د : اعجاز فصاحت و بلاغت جز برای صاحب نظران زبان عربی قابل درک نیست

64 – آیۀ شریفۀ « قل لو شاء الله ما تلوته علیکم ولا ادریکم به فقد لبثت فیکم عمراً من قبله افلا تعقلون » ناظر به کدامیک از وجوه اعجاز است ؟
الف : فصاحت و بلاغت ب : علم و حکمت
ج : امّی بودن د : عدم اختلاف

65 – با توجه به بعضی روایات کدام گزینه صحیح است ؟
الف : پیامبر اکرم قبل و بعد از بعثت قادر به خواندن و نوشتن نبوده است
ب : پس از بعثت از راه اعجاز به آن دو قدرت داشته و لی هرگز بهره نبرده است
ج : پس از بعثت قدرت داشته و گاه از آن بهره گرفته است
د : پس از بعثت صرفاً بر خواندن توانایی داشته نه نوشتن

66 – از آیۀ شریفۀ « افلا یتدبّرون القران و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً » چه چیزی استفاده می شود ؟
الف : هیچ گونه اختلافی در قرآن مشاهده نمی شود
ب : هر کتابی را که بشر بنویسد اختلاف فراوانی خواهد داشت
ج : در قرآن اختلاف هست اما نه زیاد
د : هر کتابی با ویژگیهای قرآن بدست بشر نوشته می شد اختلاف زیادی داشت

67 – کدام گزینه از ویژگی های انسان محسوب می شود ؟
الف : تکامل تدریجی
ب : تفاوت استعدادها
ج : خطا پذیری
د : هر سه

68 – کدام یک از موارد اختلاف را نمی توان به قرآن نسبت داد ؟
الف : تضاد و تناقض
ب : عام و خاص
ج : مطلق و مقید
د : ناسخ و منسوخ

69 – از عدم اختلاف در قرآن چه نتیجه ای می توان گرفت ؟
الف : در قرآن آیۀ مبهمی وجود ندارد
ب : سخن باطل در قرآن نیست
ج : تغییراتی که مفاد آیات را دگرگون کرده باشد صورت نگرفته است
د : ب و ج

70 – امر ثبوت اعجاز برای افراد چگونه حاصل می شود ؟
الف : با مراجعه به اهل فن و صاحب نظران
ب : با بررسی نکات اعجازی
ج : با ناتوانی افراد از پاسخگویی به تحدی قرآن
د : الف و ج

71 – کدام گزینه را نمی توان از آثار تحریف در قرآن برشمرد ؟
الف : قرآن جنبه اعجازی خود را از دست خواهد داد
ب : اعتبار کلیه روایات معصومین خدشه دار می شود
ج : نبوت پیامبر اکرم را از طریق قرآن نمی توان اثبات کرد
د : ولایت ائمه اطهار را از طریق قرآن نمی توان اثبات کرد

72 - کدام نوع تحریف مورد بحث اعتبار قرآن را زیر سؤال می برد ؟
الف : توجیه و تفسیر انحرافی آیات
ب : افزایش و کاستی در بعضی آیات
ج : عدم رعایت ترتیب نزول آیات و سوره ها
د : پیدایش قرائت های متفاوت از قرائت در عصر پیامبر اکرم ( ص )

73 – کدام گزینه را نمی توان شاهد تاریخی بر عدم تحریف برشمرد ؟
الف : انس فراوان مسلمانان با قرآن و حفظ و تلاوت آن
ب : مطرح نشدن مسئله تحریف د رانتقادات به زمامداران پس از پیامبر (ص )
ج : تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساسیت در برابر تغییر در آن
د : نسخه های متعدد دست نوشته های قرآن در صدر اسلام

74 – کدام گزینه نمی تواند سندی بر عدم تحریف قرآن باشد ؟
الف : روایات دال بر فهم قرآن و عمل به آن
ب : حدیث ثقلین
ج : احادیث محک زدن روایات به قرآن
د : روایاتی که قرآن را مرجع بازشناسی جریان های حق و باطل می داند

75 – چه گزینه هایی از قرآن کریم دلالت بر عدم تحریف آن دارد ؟
الف : آیاتی که بر ناتوانی بشر از آوردن حتی یک سوره مانند قرآن دارد
ب : آیاتی که دلالت بر« حق » بودن تمام قرآن دارد
ج : صفاتی نظیر نود ، ذکر ، هدایت که بر همه آیات منطبق است
د : هرسه

76 – آیۀ شریفۀ « انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون » بر چه حقیقتی در باب قرآن دلالت ندارد ؟
الف : تضمین حفاظت قرآن از کمی و زیادی
ب : حفاظت قرآن از هر گونه سوء استفاده مفهومی
ج : حفاظت از نابودی
د : حفاظت قرآن از خطا و فراموشی پیامبر

77 – کدام دسته از پیامبران الهی صاحب شریعت محسوب می شوند ؟
الف : آنها که مأموریت فراخواندن مردم را بسوی خدا و پذیرش معاد بر عهده داشتند
ب : آنها که مأموریت تبلیغ و ترویج شریعت پیامبران بزرگ را بر عهده داشتند
ج : آنها که به طور مستقل یک سلسله قوانین و دستورات به آنان وحی شده
د : پیامبر اسلام که دینی جامع و جهانی به جهان عرضه داشته است

78 – درباره پیامبران الهی همچون هود ، صالح ، یوسف ، کدام گزینه صحیح است ؟
الف : آنان فقط برای جلوگیری از انحرافات عقیدتی و اخلاقی فرستاده شده اند
ب : مأمور تبلیغ دین پیامبران صاحب شریعت بوده اند
ج : خود دارای شریعت و دارای کتاب آسمانی بوده اند
د :دارای ادیانی جهانی و فراگیر بوده اند

79 – کدام گزینه پیرامون ختم نبوت صجیح است ؟
الف : ختم نبوت از ضروریات دین و در ردیف توحید و معاد است
ب : ختم نبوت تبلیغی ضروری دین است و ختم نبوت تشریعی نه
ج : آنچه ضروری است ختم نبوت تشریعی است
د : ختم نبوت از مسائل مورد اختلاف است گرچه اکثریت آنرا پذیرفته اند

80 – کدامیک از احادیث ذیل به خاتمیت پیامبر اکرم ( ص) پرداخته است ؟
الف : حدیث ثقلین
ب : حدیث غدیر
ج : حدیث سفینه
د : حدیث منزلت

81 – از آیۀ شریفۀ « ما ارسلناک الا کافة للناس بشیراٌ و نذیراً » چه حقایقی استفاده می شود ؟
الف : جهانی بودن اسلام
ب : جاودانگی
ج : جامعیت
د : هرسه

82 – این عبارت از کدامیک از دانشمندان اسلام شناس است ؟ « اسلام طرحی است کلی و جامع و همه جانبه و معتدل و متعادل و حاوی همه طرح های جزیی و کارآمد در همه موارد »
الف : علامه طباطبایی
ب : سید محمد باقر صدر
ج : شهید مطهری
د : سید شرف الدین عاملی

83 – آیۀ شریفۀ « و اوحی الی هذاالقران لانذرکم به و من بلغ » بیانگر چه حقیقتی است ؟
الف : هر آنکس که سخن قرآن به او برسد مخاطب قرآن است
ب : انذار منحصر به شخص پیامبر است
ج : حتی کسانی که پیام قرآن به آنها نرسد موظف به عمل به آن هستند
د : مبلغین اسلامی بیش از دیگران وظیفۀ انذار دارند

84 – از آیۀ شریفۀ « ان الدین عند الله الاسلام » چه چیزی استفاده می شود ؟
الف : اسلام نام اصلی همه ادیان بوده است
ب : فقط آیین اسلام حق است و بقیه ادیان حقانیتی ندارند
ج : حقیقت دین تسلیم شدن در برابر حق است
د : اسلام آنچنانکه خدا خواسته است دینی ماندگار می باشد

85 – اختلاف بین ادیان چه نوع اختلافی است ؟
الف : تضاد و تباین در بسیاری از قوانین
ب : اختلاف به صورت نقص و کمال
ج : اختلاف در شکل اجرای یک اصل کلی در شرائط گوناگون
د : ب و ج

86 – کدامیک از گزینه ها را نمی توان از مصادیق اختلاف بین پیامبران دانست ؟
الف : اختلاف در نقص و کمال قوانین
ب : ارائه معارف و اصول اعتقادی در سطوح مختلف
ج : اختلاف در مکاشفۀ پیامبران نسبت به حقایق وحی
د : اختلاف در نوع بیان حقایق

87 – کدامیک از گزینه ها را نمی توان تعبیر صحیحی از ختم نبوت دانست ؟
الف : چیزی از معارف الهی وجود ندارد که دیگری بیاید و بیان کند
ب : پیامبر خاتم جمیع مراتب را طی کرده و مرحله طی نشده وجود ندارد
ج : خاتم پیامبران تمام حقایق را برای مردم بیان داشته و چیزی نمانده است که دیگری بیان کند
د : مکاشفۀ تامۀ محمدیّه ، کاملترین مکاشفه است و پس از آن مکاشفۀ جدیدی نخواهد بود

88 – آیۀ شریفۀ « فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله » ناظر به چه حقیقتی است ؟
الف : تحریف عمدی در کتب آسمانی
ب : تحریف از روی خطا در کتب آسمانی
ج : بیان مطالب کتب آسمانی به نام انشاء خود
د : نسبت دادن کتب آسمانی به شخص پیامبران

89 – کدام گزینه در ختم نبوت تبلیغی صحیح است ؟
الف : تغییر و تکامل شرائط زندگی و نیازمندی بشر به پیام جدید
ب : بلوغ اجتماعی بشر در زمان ظهورپیامبر بزرگ اسلام
ج : پیشرفت علمی بشر تا آنجا که نیاز به پیامبر جدید ندارد
د : هرسه

90 – کدام گزینه در هماهنگی با مقتضیات زمان صحیح است ؟
الف : پذیرش پدیده هایی که در زمان پیدا می شود و تطبیق خود با آنها
ب : هماهنگ شدن با ذوق و سلیقه مردم و پسند عمومی
ج : همراهی و هماهنگی با فرضیه های نو در جهان علم
د : پاسخگویی به نیازهای واقعی جدیدی که برای بشر پیدا می شود

91 – جملۀ « لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة اهله » ناظر به چه حقیقتی است ؟
الف : در راه حق به کثرت هواداران نباید دلخوش بود
ب : از اینکه تعداد اندکی حق را بپذیرند نباید ناراحت بود
ج : از کمی هواداران در راه حق نباید دچار ترس شد
د : مردان بزرگ هرگز با کمی هواداران دچار ترس نشده اند

92 – قوانین ثابت اسلام چگونه می تواند پاسخگوی نیازهای متغیر انسان باشد ؟
الف : قوانین اسلام نیز با قدرت اجتهاد و فقاهت در طول زمان تغییر می یابد
ب : نیازهای اصیل انسان همیشه ثابت است و نیاز به قوانین ثابت دارد
ج : نیاز های ثابت بشر بر عهده دین و نیاز های متغیر را قوانین بشری پاسخ خواهد داد
د : اسلام برای نیازهای ثابت قوانین ثابت و برای نیازهای متغیر قوانین متغیر دارد

93 – منظور از ملازمۀ بین عقل و شرع چیست ؟
الف : هرجا دین حکمی داشت عقل هم حکمی دارد
ب : همه احکام عقلی مورد تأیید دین نیز می باشد
ج : احکام دینی مبتنی بر مصالح و مفاسد زمینی است که در دسترس عقل است
د : احکام دینی عموماًبرای عقل قابل شناخت است و مورد تأیید اوست

94 – در مورد ملازمۀ بین حکم عقل و شرع کدامیک از گزینه ها صحیح است ؟
الف : اگر عقل مصلحت و مفسده ای را بصورت قطعی کشف کند نتیجه می گیرد که شرع حکمی دارد
ب : تشخیص عقل معیار صحت و سقم حکم شرع است
ج : همیشه پس از حکم شرع ، عقل هم متناسب با آن حکمی دارد
د : همه مواردی که عقل می فهمد و حکمی دارد ، شرع نیز حکم مشابهی خواهد داشت

95 – این جمله از کیست ؟ « اجتهاد قوۀ محرکه اسلا م است »
الف : ابن سینا
ب : شهید مطهری
ج :اقبال لاهوری
د : علامه طباطبایی

96 – در چه صورت مجتهد می تواند اسلام را با مقتضیات زمان سازگاری دهد ؟
الف : احاطه کامل بر تناسب حکم و موضوع داشته باشد
ب : به روح اسلام و هدف آن آگاه باشد
ج :زمان شناس ، موضوع شناس باشد
د :هرسه

97 – کدامیک از گزینه ها صحیح نیست ؟
الف : احکام دینی تابع مصالح و مفاسد واقعی است
ب :مصالح و مفاسد تابع احکام الهی است
ج :قوانین دینی در عین اینکه آسمانی است زمینی نیز هست
د : باب « تزاحم بین احکام » در فقه در راستای توجه به مصالح و مفاسد قرار دارد

98 – تقدم اهم بر مهم برچه اساسی استوار است ؟
الف : حکم عقل است در صورت تشخیص مصلحت و مفسده
ب : حکم شرع است در اساس متون دینی
ج : حکم شرع است ولی مورد تأیید عقل
د : این صورت دیگری است از حلال و حرام دینی

99 – کدام تعریف از احکام اولی و ثانوی صحیح نیست ؟
الف : احکام ثانوی در صورت عدم دسترسی به احکام اولی جعل می شود
ب : احکام اولی مستند به نیازهای ثابت انسانهایند
ج : احکام اولی بر اساس نیازهای ضروری و ثانوی بر اساس نیازهای غیر ضروری وضع شده است
د : در شرائط خاص و استثنایی نظیر حرج ، اضطرار ،... احکام ثانوی شکل می گیرد

100 – وجوب افطار روزه در صورت احتمال ضرر ، چگونه حکمی است ؟
الف : حکم اولی شرعی
ب : حکم عقلی قطعی
ج : حکم شرعی با مستند عقلی
د : حکم ثانوی شرعی

101 – کدام برداشت از آیۀ شریفۀ « و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل » صحیح نیست ؟
الف : ضرورت نیرومندی مسلمانان در برابر دشمنان
ب : دین به دنبال تقویت مسلمین است ابزار و وسائل د ر قلمرو عقل است
ج : جامعه اسلامی برای اقتدار خود می تواند هر سلاحی را تولید کند
د : تقویت بنیه نظامی در جامعه اسلامی جنبه دفاعی دارد نه تهاجمی

102 – کدامیک از گزینه ها را نمی توان از عناصر پویایی قانونگذاری اسلامی دانست
الف : توجه به احکام اولی و ثانوی
ب : مبتنی بودن احکام بر مصالح و مفاسد واقعی
ج : مطابقت با فطرت بشری
د : اصل اجتهاد و فقاهت

103 – کدامیک از گزینه ها از عوامل احکام ثانوی نیستند ؟
الف : اصل برائت و طهارت
ب : تقیه و اهم و مهم
ج : حفظ نظام و اساس دین
د : ضرر و ضرار

104 – کدامیک از موارد را نمی توان از قوانین کنترل کنندۀ « قانون وضو » دانست ؟
الف : اصل تقیه
ب : اضطرار
ج : لاضرر
د : حفظ نظام

105 - آیۀ شریفۀ النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم » ظهور در کدامیک از گزینه ها دارد ؟
الف : مبتنی بودن احکام بر مصالح و مفاسد واقعی
ب : احکام اولی و ثانوی
ج : جایگاه عقل در قانونگذاری دینی
د : اختیارات حکومت اسلامی

106 – در شناخت قلمرو و اهداف دین « روش برون دینی » موفق نیست ، زیرا :
الف : فهم دین مشروط به تعیین نوع انتظارات بشر از دین است
ب : انتظارات خاص هر فرد در نوع تشخیص او مؤثر خواهد بود
ج : عامل اساسی در شناخت دین عقل است نه شناخت خود انسان
د : هرسه

107 – کدام گزینه در شناخت قلمرو دین با روش درون دینی صحیح نیست ؟
الف : هیچ منبعی مانند خود دین نمی تواند اهداف و قلمرو خود را معرفی کند
ب : معرفت شناسی نقش مؤثری درشناسایی ما از دین دارد
ج : جهان شناسی ما در شناخت ما نسبت به دین بدون تأثیر است
د : از عوامل مؤثر در شناخت ما از دین ، انسان شناسی است

108 – کدامیک از گزینه ها در تعریف سکولاریسم صحیح نیست ؟
الف : دین به زندگی معنوی و فردی انسان اختصاص دارد
ب : دین با ارائه آموزه های خود پاسخی برای معمای مرگ یافته و ترس از آنرا کنترل می کند
ج : دین با طرح مسئلۀ خدا پاسخگوی تنهایی و دغدغه های انسان است
د : دین در حل مشکلات اجتماعی و دنیای انسان نقش مؤثری بر عهده دارد

109 - این سخن از کیست ؟ « پادشاهی من از این جهان نیست »
الف : حضرت عیسی
ب : قدیس آگوستین
ج : کلازسیوس پاپ سدۀ پنجم
د : یکی از حواریون

110 – کدام گزینه در گرایش دنیا ی غرب ( مسیحیت ) به سکولاریسم صحیح است ؟
الف : بی اعتنایی پیروان حضرت عیسی به مظاهر دنیوی
ب : جلوگیری امپراطور ها از حاکمیت بزرگان کلیسا
ج : دوری گزیدن حضرت مسیح از حکومت بر مردم
د : جدا سازی دین از شئون دنیوی در متون تحریف شده مسیحیت


111 – کدام گزینه صحیح است ؟
الف : آیین مسیحیت پاسخگوی نیازهای دنیوی و اخروی است
ب : مسیحیت صرفاً گرایش به دنیا را د ر پیروان خود تقویت می نماید
ج : آیین مسیحیت در دستورات فردی خلاصه می شود
د : سکولاریسم از آخرت گرایی افراطی مسیحیت نشأت گرفته است

112 – چه خصوصیات کلیسای قرون وسطی در پیدایش تفکر « تضاد علم و دین » تأثیر گذار بود ؟
الف : جزم گرایی و انعطاف ناپذیری
ب : تعصب و نقد ناپذیری
ج : اعمال و رفتار خشونت آمیز
د : هر سه

113 – قانون تجرد کشیش ها توسط کدامیک از پاپ ها و در چه سالی تحمیل شد ؟
الف : قدیس آگوستین – 430 میلادی
ب : کلازسیوس – در سدۀ پنجم
ج : گرگوریوس هفتم – 1074 میلادی
د : توسط حواریون عیسی – در قرن اول میلادی

114 – تفسیری از دعوت پیامبران که بر هر سه عنصر عدالت ، رفاه ، و آرامش متمرکز است چه نام دارد ؟
الف : دنیا گرایانه
ب : آخرت گرایانه
ج : جامع گرایانه
د : کمال گرایانه

115 – شعار « دین برای دنیای بهتر » بیشتر توسط چه کسانی مطرح شد ؟
الف : مصلحان عدالتخواه
ب : آنان که دین را برنامه توسعه اقتصادی و سیاسی می دانند
ج : آنان که فلسفه اصلی دین را حصول آسایش و آرامش می دانند
د : معنویت گرایان

116 – کدام گزینه در پاسخ تفسیر دنیا گرایانه از دین صحیح است ؟
الف : پرداختن دین به امور دنیا نمی تواند هدف نهایی بعثت پیامبران باشد
ب : مسائل قدسی ، عالم غیب ، تعالی اخلاقی در تعالیم پیامبران قابل چشم پوشی نیست
ج : این تنزل دادن پیامبران است در حد مصلحان اجتماعی که برای دانشمندان مسلمان قابل پذیرش نیست
د : هرسه

117 – تفسیر آخرت گرایانه از دعوت پیامبران به چه صورت مطرح شده است ؟
الف : به صورت نظریه رسمی مانند متألهان مسیحی
ب : عنصر اساسی در دعوت پیامبران
ج : عنصر فرعی و تبعی دردعوت پیامبران
د : هرسه

118 – این سخن « دعوت پیامبران در دو چیز خلاصه می شود ، انقلاب عظیم بر ضد خود محوری انسانها و سوق دادن آنان به سوی خدا و اعلام دنیای جاویدان بی نهایت بزرگتر از دنیای فعلی » بر کدامیک از نظریات انطباق دارد ؟
الف : تفسیر دنیا گرایانه
ب : تفسیر آخرت گرایانه
ج : تفسیر جامع گرایانه
د : هرسه

119 – این نظریه جامع نگر در تعریف دین توسط چه کسی مطرح شده است ؟ « نبی انسانی است که برای اصلاح انسانها ازجهت زندگی دنیوی و اخروی از آسمان مأموریت یافته است »
الف : فخر رازی
ب : کمال الدین میثم بحرانی
ج : مهندس مهدی بازرگان
د : ابوالعلاء معرّی

120 - کدام گزینه در تفسیر جامع گرایانه از دین صحیح است ؟
الف : پاسخگوی همه نیاز های انسان است در همه ابعاد
ب : دین حد اقل آنچه که بشر در همه زمینه ها نیاز دارد بر او عرضه کرده است
ج : قلمرو دین حوزه طبیعت و جسم و جان انسان است
د : دین پاسخگوی همه مسائلی است که به گونه ای به هدایت انسان کمک می کند

121 – کدام گزینه تفسیر جامع گرایانه دعوت پیامبران را به اثبات می رساند ؟
الف : متعلق خطاب پیامبران زندگی آدمی است و آن تجربه ناپذیر است
ب : تصویر همه متفکران شیعه و اهل سنت از امامت ، ریاست دین و دنیاست و امامت نیز ادامه نبوت است
ج : اگر نقش حکومتی پیامبران امری ثانوی و عارضی بود و صرفاً بر عهده مردم ، لازم بود مردم را برای این امر آماده می کردند
د : هرسه

122 – کدام گزینه را نمی توان دلیلی بر جامع نگری قرآن دانست ؟
الف : دعوت به توحید
ب : دعوت به معاد
ج : دعوت به تعلیم و تربیت
د : دعوت به انجام فرائض عبادی

123 – آیۀ شریفۀ « و یضع عنهم امرهم و الاغلال التی کانت علیهم » بیانگر چه حقیقتی است ؟
الف : آزادی انسانها
ب : عدالت اجتماعی
ج : تعلیم و تربیت
د : تزکیه و تقوی

124 – اقدامات پیامبر اکرم در باب تشکیل حکومت را در راستای چه هدفی می توان ارزیابی کرد ؟
الف : جامع نگری آن حضرت به امور دنیا مانند آخرت
ب : تحکیم جایگاه اهل بیت در میان مردم
ج : تلاش برای حضور مردم در مسائل سیاسی جامعه
د : دعوت به انجام فرائض دینی در ظلّ حکومت اسلامی

125 – قوانین اسلام در رابطۀ انسان با خدا – با خودش – با مردم گویای چه حقیقتی است ؟
الف : جاودانگی
ب : جهانی بودن
ج : جامعیت
د : هرسه

126 – از آیۀ شریفۀ « ما فرّطنا فی الکتاب من شیء ثم الیه تحشرون » چه معنایی استفاده می شود ؟
الف : در قیامت است که همه اسرار قرآن آشکارمی شود
ب : پاسخ همه سؤالات انسانها بالفعل در قرآن هست
ج : همه مسائل مورد نیاز انسان از قرآن قابل استنباط است
د :قرآن دچار کم و کاستی نشده است

127 - آیۀ شریفۀ « و نزلنا الکتاب تبیاناً لکل شیء و هدیً و رحمة و بشری للمسلمین » ظهور در چه حقیقتی دارد ؟
الف : پاسخگویی قرآن به نیاز انسانها در همه ابعاد
ب : منبعی برای استخراج همه قوانین علمی
ج : جامعیت و روشنگری در زمینه مسائل تربیتی و انسان سازی
د : جامعیت در مسائل فلسفی – علمی – تاریخی

128 – از مجموع دلایل قرآنی و روایی مهدویت چه چیزی استفاده می شود ؟
الف : در حکومت حضرت مهدی ( عج ) همه افراد به وظائف دینی خود عمل می کنند
ب : هیچ ظلم و خلافی در آن جامعه اتفاق نخواه افتاد
ج : انسانها خود با آگاهی و رشدی که پیدا می کنند اصول اخلاقی را رعایت می کنند
د : مدیریت فراگیر دینی بندگی خدارا در همه ابعاد زندگی که عدالت مهمترین آناست شکل می گیرد

129 – کدام گزینه در تعدد ادیان آسمانی صحیح است ؟
الف : ادیان وحیانی با همه جلوه ها ی تاریخی دارای ماهیت واحدند
ب : تفاوت ادیان در مسائل جزیی است که بر حسب مقتضیات زمان حاصل شده است
ج : آنچه صورت گرفته تکامل دین است نه اختلاف و تعارض ادیان
د : هرسه

130 – کدامیک از گزینه ها صحیح نیست ؟
الف : قرآن مؤید همه مطالبی است که در کتب مقدس پیشین آمده است
ب : قرآن حقایق اعتقادی کتب پیشین را در سطح بالاتری ارائه کرده است
ج : تردید در صدق و حقانیت پیامبران پیشین و کتب آنها تردید در حقانیت قرآن است
د : قرائن و شواهد بسیار نشان می دهد که کتب مقدس فعلی نمی تواند مورد تأیید قرآن باشد

135- در پاسخ به ادعای « کارل بارت » که می گوید « دین حق ، تنها تجلی اراده اصیل خداوند است که در شخص عیسی مسیح اتفاق افتاده است » کدام گزینه صحیح است ؟
الف : خدای نامتناهی می تواند تجلیات متفاوت داشته باشد
ب : انسانهای مختلف می توانند در معرض تجلی خدا قرار بگیرند
ج : نمی توان تلاش صادقانه آنها را که تلاش کرده اند ولی به نتیجه نرسیده اند نادیده گرفت
د : هرسه

136 – در پاسخ به نظریه انحصار گرایان که می گویند « معرفت رکن ایمان است و جزبه یک حقیقت نمی توان ایمان آورد » کدام گزینه صحیح است ؟
الف : با معرفت ناقص نمی توان حق را شناخت
ب : ایمان بدون معرفت امکانپذیر است
ج : عادلانه نیست پاداش کسانی را که برای حق تلاش کرده ولی نشناخته اند نادیده بگیریم
د : ایمان اساس معرفت است نه معرفت اساس ایمان

137 – نظریه انحصار گرایانه کارل بارت که می گوید « انسان از طریق مسیح با خداوند آشتی می کند نه از طریق شریعت » چگونه می توان پاسخ داد ؟
الف : دلیلی ندارد که خداوند نامتناهی در یک فرد تجلی کند
ب : دلیلی ندارد که تلاش همه انسانها برای دریافت تجلی محکوم به شکست باشد
ج : دلیلی ندارد که تلاش صادقانه انسان ولو به نتیجه نرسد بی ارزش باشد
د : هرسه

138 – کدام گزینه صحیح نیست ؟
الف : با مدعیات درون دینی نمی توان ادعای حصر گرایی دین را پذیرفت
ب : ملاک مشترک عقلانی می تواند در دعاوی متعارض ادیان داوری صحیح داشته باشد
ج : احکام اخلاقی یک دین نمی تواند دلیل حصر گرایی باشد
د : تنها متون کتب آسمانی می تواند معیار حقانیت یک دین باشد

139 – کدام گزینه در اشکال بر انحصار گرایی دینی صحیح نیست ؟
الف : تکلیف حقیقت جویانی که از دستیابی به حقیقت بازمانده اند روشن نیست
ب : این نظریه میان حقانیت و نجات پیروان یک دین خلط کرده است
ج : اینکه جوینده حقیقت حتماً باید به حق برسد ، تکلیف بیش از طاقت است
د : هیچ دلیل عقلی قابل پذیرش بر انحصار گرایی دینی وجود ندارد

140 – مقصود کثرت گرایان دینی چیست ؟
الف : حق مطلق ، متعدد و متفاوت است
ب : مقصود حقانیت در مقام ثبوت است نه اثبات
ج : حقانیت در مقام اثبات متعدد است نه ثبوت
د : برای یک اعتقاد می توان برهانی اقامه کرد که همه عقلا آنرا بپذیرند

141 – این جمله « تنوع اعتقادات پایه ، مولود شرایط و علل بیرونی است » دلیل اصلی کدامیک از نظریات است ؟
الف : کثرت گرایی
ب : انحصار گرایی
ج : شمول گرایی
د : هیچکدام

142 – کدامیک از دانشمندان بنیانگذار کثرت گرایی دینی است ؟
الف : مارتین لوتر
ب : کارل بارت
ج : کانت
د : جان هیک

143 – به نظر کثرت گرایان کدام گزینه راه تبیین تعارضها میان ادیان است ؟
الف : تفکیک تجربه از تفسیر
ب : تفکیک نومن از فنومن
ج : تفکیک میان زبانهای مختلف
د : هرسه

144 – نظر جان هیک دروجود تعارضهای غیر قابل جمع با یکدیگر چیست ؟
الف : چنین تعارضهایی وجود دارند ولی ضرری به حقانیت نمی زنند
ب : انگونه تعارض های وجود ندارند
ج : به حقانیت یکی از آنها ضربه می زند
د : تعارض ها در مقام ثبوت است نه اثبات

145 – کدام گزینه را نمی توان دلیل کثرت گرایی دانست ؟
الف : واقعیت غایی امری نا متناهی است ، لذا هر تصویری که از آن نشان داده شوددرست است
ب : مقتضای هدایت گری عام خداوند نسبت به بندگان آنستکه بیشتر آنان را هدایت یافته بدانیم
ج : متون دینی ذاتاً مبهم اند و چندین معنی برمی دارند
د : کثرت ادیان یک واقعیت است و راهی جز پذیرش حقانیت آنها نداریم
146 – با توجه به دیدگاه های کثرت گرایان کدام گزینه ها صحیح است ؟
الف : هر یک از پیامبران فقط دین خود را حق دانسته اند
ب : همه پیامبران همه ادیان را حق می دانسته اند
ج : از درون ادیان نمی توان دلیلی بر کثرت گرایی اقامه کرد
د : الف و ج

147 – در تصور کثرت گرایان اختلاف ادیانی از قبیل اسلام – زردشتی – یهودیت ، از کجا ناشی می شود؟
الف : اختلاف نظرگاه پیروان آنها
ب : اختلاف نظر انبیاء
ج : اختلاف نظر پیروان انبیاء
د : اختلاف نظر بیگانگان

148 – در پاسخ به استدلال « هدایت گری خداوند و هدایت یافتگی انسان ها » از سوی کثرت گرایان کدام گزینه صحیح است ؟
الف : هدایت خداوند به معنای اجبار انسانها به راه حق نیست
ب : اختلافات در ادیان و مذاهب بر اثر اعمال افراد پدید می آید
ج : اکثریت راه خلاف را می روند ولی خداوند اغماض می کند
د : دادن اختیار به انسانها به معنای پذیرش مذاهب مختلف آنهاست

149 – کدام گزینه در پاسخ به دلیل « تنوع فهم متون مقدس » صحیح نیست ؟
الف : تنوع فهم تکثر مذهبی می آورد نه تکثر دینی
ب : تنوع فهم سرّ پیدایش کثرت گرایی ادیان را بیان می کند نه حقانیت آنها را
ج : بعضی از متنها روشن و بی ابهامند و نیاز به تفسیر ندارند
د : اگر قصد سوئی در کار نباشد هرگز تنوع فهمی وجود نخواهد داشت

150 – نظریه ای که شریعت را صامت فرض می کند قابل پذیرش نیست زیرا :
الف : شریعت صامت نمی تواند هدایتگر باشد
ب : دراین صورت انسان هدایتگر متن می شود
ج : شریعت صامت نمی تواند به تعلیم و تزکیه انسان بپردازد
د : هرسه

151 – ادعایی که می گوید « تنها یک دین حق مطلق می تواند وجود داشته باشد ولی رهروان صدیق سایر ادیان مشمول عنایت ربوبی خواهند شد و راه نجات را خواهند یافت » بر کدامیک از اقسام چهارگانه شمول گرایی منطبق است ؟
الف : شمول به دلیل حقایق
ب : شمول عفو
ج : شمول کفاره
د :نسبیت در بهره مندی از حقیقت

152 – نظریه « شمول به دلیل حقایق » بر کدام گزینه منطبق است ؟
الف : یک دین حق است و در هر صورت سایر ادیان باطل
ب : یک دین حق است سایر ادیان اگر بهره ای ولو ناچیز از حقیقت داشته باشند حق هستند
ج : یک دین حق است سایر ادیان حتی در صورت فقدان حقیقت باطل محسوب نمی شوند
د : اگر سایر ادیان به اندازه ای .......
خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم